Friday 24 May 2013

Zina Dosanya Amat Besar Tetapi Besar Lagi Dosa...???

Sekadar Hiasan

Assalamualaikum, hamba Allah yang dirahmati :)

Memang benar...berzina itu dosanya BESAR. Kawan-kawan semua sudah tahu juga kan? Tapi apakah dosa yang lebih BESAR daripada Zina....Hmm....apa ya?

Jabir bin Abdullah r.a bercerita : Disuatu ketika, sedang kami berkumpul bersama Rasulullah SAW (Jawab ya kawan) lalu terciumlah sesuatu bau yang tidak menyenangkan. Lantas, Nabi SAW itu berkata; "Tahukah kamu, bau apakah ini?" Lalu mereka menjawab, "Kami tidak tahu, wahai Rasulullah SAW". Lalu baginda memperingatkan, "Hati-hatilah kamu daripada membicarakan orang, kerana perbuatan itu dosanya lebih BERAT daripada ZINA."

*SubhanAllah....begitu sekali beratnya dosa mereka-mereka yang membicarakan hal orang lain...*

Para sahabat lalu bertanya; "Wahai Rasulullah SAW, bagaimana mungkin membicarakan orang itu lebih besar dosanya daripada zina?". Maka Kekasih Allah itu pun menjelaskan, "Terkadang seseorang yang berbuat zina lalu bertaubat kepada Allah lalu Allah menerima taubatnya. Sedangkan bagi orang yang suka membicarakan orang lain, Allah tidak akan mengampuni sebelum orang yang dibicarakannya itu mengampuninya."

P/S : Awak buat dosa apa pun pada Allah SWT, andai maut belum menjemputmu...in shaa Allah, awak bertaubat kepada-Nya, DIA akan mengampunimu....tetapi awas! Jangan sesekali membuat sesuatu perkara yang boleh menyeret kita ke neraka semata-mata kita membuat DOSA kepada hamba-Nya yang lain....Wallahualam....




Terima kasih kerana sudi membaca

No comments :

Post a Comment

SaatPenselPurpleBerbicara by Aishy Humaira